Chronią towary i jednocześnie czynią je atrakcyjnymi dla kupujących
Opakowania muszą spełniać szereg różnych funkcji, aby były atrakcyjne dla kupujących. Zatem ich funkcja marketingowa, użytkowa czy logistyczna jest bardzo istotna przy sprzedaży produktów, jednakże pierwotnym i głównym celem opakowań jest ochrona zapakowanego produktu przed mikrobiologicznym i chemicznym zepsuciem.

Na rynku pojawiają się coraz to nowe materiały opakowaniowe, nowe konstrukcje i technologie pakowania. W procesach przetwórstwa materiałów opakowaniowych konieczne jest stosowanie różnych dodatków ułatwiających przetwarzanie, a jednocześnie nadających gotowym wyrobom pożądane właściwości użytkowe. Ponieważ opakowanie to bardzo istotny element oferowanego produktu, który pozwala wykreować wizerunek marki, to firmy prześcigają się w dostarczaniu nowych rozwiązań.
Rynek
W raporcie opracowanym przez Verified Market Research wielkość rynku materiałów opakowaniowych została wyceniona na 1000 mld dolarów w 2021 roku i przewiduje się, że osiągnie 1260 mld dolarów do 2030 roku (CAGR 2,63% od 2023 do 2030 r.). Najczęściej stosowanymi materiałami opakowaniowymi są papier, tworzywa sztuczne, metale i szkło. Zapotrzebowanie na materiały zawarte w opakowaniach rośnie, ponieważ na ponad 90% produktów rynkowych potrzebne są opakowania. Dotyczy to szczególnie rosnącego zapotrzebowania w branży spożywczej i napojów, które napędza globalny rynek materiałów dla opakowań. Ponadto przewiduje się, że wzrost ten będzie miał ogromny wpływ na popyt na materiały opakowaniowe zarówno w rozwiniętych, jak i rozwijających się gospodarkach. Istotny wpływ na rozwój rynku materiałów opakowaniowych będzie miał wzrost spożycia żywności gotowej oraz mrożonek. Również handel elektroniczny, który od kliku lat bardzo się rozwinął, napędza popyt na opakowania.
Rynek stopniowo przesuwa się w kierunku zrównoważonych opakowań ze względu na coraz surowsze ograniczenia dotyczące nadmiernej ilości tworzywowych opakowań i rosnącej świadomości konsumentów w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Nowości
Tworzywa sztuczne
SABIC nawiązał współpracę z firmą Scientex, aby umożliwić producentowi opracowanie materiału do pierwszego na świecie elastycznego opakowania do żywności, wykonanego w oparciu o zaawansowany, przetworzony OBP z wykorzystaniem certyfikowanego polipropylenu (PP). Materiał jest stosowany do produkcji opakowań makaronu marki premium sprzedawanego w Malezji.
OBP to porzucone odpady z tworzyw sztucznych znalezione na obszarach do 50 km w głąb lądu od dróg wodnych, które mogą ostatecznie zostać zmyte do oceanu przez opady deszczu, rzeki lub pływy. Te użyte w projekcie są odzyskiwane i przekształcane w olej pirolityczny w zaawansowanym procesie recyklingu. SABIC wykorzystuje ten olej jako alternatywny surowiec do produkcji certyfikowanego, odnawialnego polimeru PP do dalszego przetwarzania na folię BOPP. Następnie Scientex produkuje i drukuje opakowania makaronu z tej folii. Cały łańcuch, od zarządzania zebranymi OBP do końcowego opakowania, jest akredytowany w ramach ustalonych systemów certyfikacji.
Dalsza część artykułu dostępna w wydaniu marcowym na stronie 16 >>