Bieżące

Wrzesień 2021

Darmowy numer do pobrania: POBIERZ PlastNews 09.2021 >>

 

Strategia budowania sprzedaży i wizerunku firmy poprzez narzędzia marketingu internetowego

Budowanie rozpoznawalności i  zaufania wobec marki we współczesnych realiach rynkowych to wymagające zadanie. Silna konkurencja, przyzwyczajenia konsumenckie, szum informacyjny – to tylko niektóre elementy, podnoszące poziom trudności dotarcia do klienta końcowego. Stąd tak istotną rolę w działalności firmy winna odgrywać przygotowana w  odpowiedni sposób STRATEGIA MARKETINGOWA, zapewniająca spójność podejmowanych aktywności i konsekwentne realizowanie założeń. Jednocześnie należy mieć świadomość tego, iż pewne okoliczności nie są możliwe do przewidzenia i mogą one znacząco wpłynąć na zmianę zachowań konsumenckich czy sytuację rynkową. Tym samym każda strategia marketingowa powinna dopuszczać pewien poziom elastyczności i pozwalać na doraźną modyfikację założeń prowadzonych kampanii reklamowych.

Współczesny konsument

Najważniejszym elementem definiującym skuteczność działań marketingowych jest zrozumienie zachowania współczesnego użytkownika – potencjalnego klienta marki. Nowoczesna marka powinna być stale obecna w miejscach styczności z  konsumentem, gotowa zachęcić go do podjęcia z nią interakcji. Jaki jest zatem współczesny konsument? Bazując na rynkowym doświadczeniu, obserwacjach społecznych, a  także analizie grupy odbiorców marki, należy poczynić pewne założenia „definiujące” konsumentów naszych wyrobów, produktów czy usług (wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zainteresowania, poziom zaawansowania, komu ufa, czego potrzebuje, gdzie szuka informacji, sposób zachowania). Odpowiednie profilowanie docelowych odbiorców marki pozwalające na świadomy dobór narzędzi marketingowych oraz sposobu ich stosowania odgrywa bardzo ważną rolę dla efektywności prowadzonych działań.

Poszukiwanie informacji

Pamiętając, że współczesny konsument jest mocno nastawiony na poszukiwanie informacji oraz dzięki upowszechnieniu się stałego dostępu do Internetu, jego kompetencje w tym zakresie dynamicznie rosną. W  zależności od etapu ścieżki konsumenckiej poszukuje różnych informacji – od porad, poprzez oferty handlowe, a kończąc na finalizacji transakcji. Marka musi być obecna na każdym z  tych etapów, aby osiągać zakładane korzyści. Jednym z najważniejszych kanałów komunikacji, od których rozpoczyna się statystycznie ponad 70% interakcji użytkowników to Google. To jedno z  najwygodniejszych sposobów zdobycia poszukiwanych informacji. Dlatego tak kluczowe dla współczesnego biznesu jest pozycjonowanie stron internetowych, a także reklama w ramach Google Ads. Pozwalają one przyciągnąć uwagę użytkowników do marki, co stanowi duży krok w  kierunku konwersji transakcyjnej. Należy także pamiętać, że użytkownicy z większym doświadczeniem odwiedzają regularnie swoje ulubione portale czy blogi tematyczne. To powoduje, że istotna staje się tam obecność marki – nie tylko w formie reklamy, ale przede wszystkim eksperta (działania content marketingowe). Trzecim kluczowym kanałem poszukiwania informacji są social media. Facebook, Instagram, YouTube czy LinkedIn stały się miejscami odwiedzanymi przez użytkowników codziennie. To nie tylko platformy rozrywki czy komunikacji z innymi użytkownikami, ale także cenne źródło nowości i wartościowych treści.

Zakupy w sieci

Rozwój sprzedaży online w  Polsce jest niezwykle dynamiczny. Konsumenci bardzo szybko poznali komfortowe, szybkie i wygodne zakupu w sklepach internetowych, co doprowadziło do boomu w tym segmencie rynku. Wybuch pandemii doprowadził do jeszcze większego udziału strefy online w sprzedaży w różnych segmentach rynku. Jednocześnie zwiększyło to konkurencyjność w sieci. Firmy masowo i w szybkim tempie przenosiły znaczące udziały swojej działalności do sieci, rozpoczynając jednocześnie działania promocyjne. Bez aktywnego udziału w  tej rywalizacji marka ma znikome szanse na przebicie się do świadomości konsumenta. Odpowiednio zaplanowane działania e-marketingowe pozwalają pozyskać uwagę odbiorców znajdujących się na kolejnych etapach procesu zakupowego. Z tego względu promocja e-commerce jest drugim, obok działań budujących zasięgi marki, filarem działań e-marketingowych.

Kultura obrazu a kultura tekstu

Współcześni konsumenci charakteryzują się uwielbianiem graficznych i wizualnych form komunikacji. Z tego względu zdjęcia, grafiki, infografiki, animacje, materiały video cieszą się największą popularnością (co jednocześnie nie deklasuje innych form dialogu). Trend ten wynika przede wszystkim z chęci coraz szybszego konsumowania informacji. Relatywnie niski poziom koncentracji, mała ilość wolnego czasu, szum informacyjny sprawiają, że łatwiej i lepiej przyswajane są treści graficzne. W ogólnym założeniu różnie sprofilowane grupy docelowe mogą charakteryzować się nieco odmiennym, a  raczej rozszerzonym sposobem konsumpcji treści. Aspekty wizualne w  dalszym ciągu odgrywają kluczową rolę, a odpowiednia estetyka będzie wpływać na skuteczność przekazu. Niemniej jednak część odbiorców może chętniej sięgać po materiały eksperckie (chęć rozszerzania i  pogłębiania wiedzy), a  metody wizualne mogą być w wielu przypadkach niewystarczające jako samodzielne narzędzie.

Autor: Jacek Szczerba, www.tworzywa.pl